Nyheter
Pizza vinner fotballkampen
Mens EM 2020-kampene går på norske TV-skjermer, dukker spørsmålet opp: Hva spiser og drikker man mens landslagene kjemper? En ny undersøkelse gir svaret.
En ny undersøkelse Norstat har gjennomført for Just Eat viser at halvparten av nordmenn foretrekker pizza og øl til fotballkamper. Det giør kombinasjonen til en sikker vinner, foran både burger, grillmat og pølser og drikke som brus, kaffe og vin.
– Pizza har alltid vært en av de mest solgte takeaway-rettene, og det kan virke som nordmenn elsker pizza mer enn italienerne, sier Carsten Boldt, administrerende direktør i Just Eat.
Selskapet har nærmere 1000 restaurantpartnere i Norge, og i år er de også partner av EURO 2020.
– Under store sportsarrangementer som fotball-EM stiger salget av takeaway betydelig. Da er det mange som vil konsentrere seg om kampen, og overlate matlagingen til andre. At pizza foretrekkes av så mange foran Tv'en er enkelt å forstå. Det er jo både godt, enkelt å spise og lett å dele, sier han.
På plassen etter pizza kommer burger, med 18 prosent, 13 prosent på grillmat og 12 prosent foretrekker pølser. På mellom fem og åtte prosent havner retter som sushi, kebab, indisk, pasta, biff, brødmat og skalldyr.
Når det gjelder drikker er svarene slik: 49 prosent foretrekker å drikke øl til fotballkampen, 41 prosent vil ha saft eller brus, 26 prosent vann og kaffe/te havner på 24 prosent. Kun åtte prosent sier de foretrekker vin til fotballkampen.
Undersøkelsen viser også at fire av ti nordmenn vil følge mesterskapet, og at én tredjedel av disse vil bestille takeaway på kampdagene.
– Siden det fortsatt er begrensninger på hvor mange som kan møtes, er det flere som ser kampene hjemme. Det fører igjen til flere bestillinger enn vanlig, sier Boldt.
Tallene viser også at det er store forskjeller på hvem vi synes er gode i fotball. 22 prosent heier nemlig mest på England, så kommer Danmark på 19 prosent, Sverige på 9 proasent og Tyskland med 7 prosent, og likt mellom Frankrike og Spania på fem prosent.
Undersøkelsen er utført av Norstat for Just Eat, og gjennomført på web i et landsrepresentativt utvalg på 1016 respondenter (15 år+) i juni 2021. Siden det var mulig å velge flere alternativer på svarene, blir totalen på svarene på spørsmålene på over 100 prosent.
(Pressemelding)