Nyheter
Q-Meieriene fikk gullmedalje for samfunnsansvar
Fjorårets mest effektive norske reklamekampanjer er kåret. Sammen med store sterke merkevarer som DNB, McDonalds, ORKLA og Vipps stakk en mindre aktør seg frem med sin kamp mot matsvinn.
Den prestisjetunge reklamekonkurransen ANFO Effekt vurderte 170 bidrag og blant disse fikk 36 diplom og 4 gull.
Kurerer datoskrekk
- Vi ville sjekke om det fantes datoskrekk blant nordmenn og det gjorde det. Men det viste seg fort at denne skrekken var ubegrunnet, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.
De inviterte inn forbrukere fra gaten til å smake på melk som var gått ut på dato og melk som ikke var det. De fleste fikk hakeslepp da de innså at melken de hadde smakt på var gått ut for fem dager siden og smakte like godt.
- Flere fortalte at de helte ut melk i vasken med en gang datoen var utløpt uten å se, lukte og smake. Når vi vet at vi kaster 100 millioner melk i Norge i dag så forstår de fleste at det ikke er bærekraftig i lengden, sier Q-sjefen.
Dette måtte Myrdahl og teamet hans formidle til Norges melkedrikkere.
Utfordrer satte ny standard
I juryens begrunnelse ble det fremhevet at Q-Meieriene klarte å være tro mot merkevaren, vise mot og utfordre, kombinert med å lytte til forbrukerne og trender i tiden. Samtidig evnet de å drive opplysning på en underholdende måte av et stort samfunnsproblem.
Melkesjef Pål Rasmussen i Q-Meieriene (med diplom) smiler bredt etter å ha tatt gull. Her sammen med samarbeidspartenere og kollegaer.
Videre forteller juryen at årets gullvinner har som en liten utfordrer maktet å sette en helt ny standard for en hel bransje der andre aktører sitter på makten.
- Som et forbrukerdrevet meieri er det helt suverent å høre at juryen mener at kampanjen vår er bra for miljøet og ikke minst lommeboken til forbrukeren. Basert på en helt spesifikk innsikt om at melkedrikkerne har datoskrekk, traff eksperimentet tydeligvis en nerve i befolkningen, sier melkesjef i Q Pål Rasmussen da han tok imot prisen.
Lojale forbrukere
Rasmussen fikk også oppleve at den nye datomerkingen, som kom inn som et tips fra en matsvinnengasjert Q-forbruker, er blitt til den nye bransjemerkingen for melk.
- Som i alt annet vi gjør så er det viktig å samarbeide med engasjerte mennesker for å få ut budskapet vårt på best mulig måte. I dette tilfellet har vi også tatt gull i samarbeid, ikke bare med våre samarbeidspartnere, men også et stort antall lojale Q-forbrukere, sier Rasmussen.
Opplysningskampanjen «Det store datoeksperimentet» ble utviklet av Q-Meieriene sammen med byråene Geelmuyden Kiese og OMD.
(Pressemelding)