Nyheter

Reitan Retail-sjef Ole Robert Reitan og sjåfør i Rema Distribusjon, André Skuterud, under åpningen av Uno-X lynlading for tungtransport ved Remas distribunal på Vinterbro. Foto: Øyvind Breivik/Reitan Retail

Reitan Retail satser stort på elektrisk tungtransport

I forbindelse med at Rema 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpnet Uno-X Mobility fredag selskapets første lynlader for tungtransport i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Uno-X Mobility lanserer samtidig en offensiv satsing på å bygge offentlig tilgjengelig infrastruktur til underveislading for tungtransport.

Vil bli ledende

Uno-X Mobility skal bli en ledende aktør på å bygge infrastruktur til underveislading for tunge kjøretøy. Selskapets første norske ladestasjon for tungtransport åpnet fredag 3. november ved Remas distribunal på Vinterbro utenfor Oslo. Dette er ifølge selskapene en milepæl i Remas plan om å flytte all sin varetransport over til nullutslippsløsninger de kommende årene.

Dene og kommende ladere ved Remas distribunaler vil være åpne for eksterne transportfirmaer, for å gjøre det lettere for mindre transportfirmaer å bytte til elektriske lastebiler.

– I dag åpner vi vår første norske lynlader for elektrisk tungtransport. Samtidig lanserer vi en ambisjon om at Uno-X Mobility skal bli en av de ledende aktørene på underveislading for tunge kjøretøy i Norge, sier Ole Robert Reitan i en pressemelding. Han er øverste sjef i Reitan Retail, som er morselskapet til både Uno-X Mobility og Rema 1000.

Viktig klimatiltak

Ifølge Miljødirektoratet er nullutslipp fra tungtransporten det nest viktigste klimatiltaket i norsk ikke-kvotepliktig sektor. Reitan Retail ønsker å bidra, både ved å kutte egne utslipp og ved å gjøre overgangen til elektrisk tungtransport enklere for andre. ­

– Åpningen av ladestasjonen på Vinterbro markerer et viktig klimainitiativ i Rema 1000 Norge, sier Reitan. Rema har satt i drift flere biogass-lastebiler, og den første el-lastebilen er på plass.

– Vi har over 20 bio- og el-lastebiler i bestilling i Norge og enda flere i Danmark, fortsetter Reitan.

Ole Robert Reitan lover at Uno-X kommer til å etablere en rekke lynladestasjoner for underveislading for tungtransport rundt om i Norge og Danmark. Omfanget av satsingen avhenger av markedsutvikling, effektive godkjenningsprosesser fra lokale myndigheter, samt rask tildeling av både nettkapasitet og strøm.

Nullutslipp i 2030

I løpet av 2026 skal all transport med egeneide lastebiler i Rema 1000 Norge foregå på nullutslippsløsninger. Senest i løpet av 2030 skal alle eksterne transportselskaper som kjører varer for Rema 1000 ha byttet ut fossilt med enten elektrisitet eller biogass.

– En slik overgang er særlig krevende for de små transportselskapene som kjører for oss fordi det ikke eksisterer et godt nok ladenettverk for elektrisk tungtransport i Norge. Derfor har vi valgt å tilgjengeliggjøre en av lynladerne våre på Vinterbro for eksterne transportfirma, uavhengig av om de kjører for oss eller ikke. Slik tenker vi også å gjøre det ved de andre distribunalene våre, sier han.

Uno-X Mobility vil stå for utbyggingen av ladenettverket, både tilknyttet Remas transportnettverk og ved offentlig tilgjengelige ladelokasjoner for tungtransport rundt om i landet. Administrerende direktør i Uno-X Mobility, Vegar Kulset, sier selskapet fra før har en offensiv satsing på etablering av lynladere for personbiler i Norge og Danmark, og at satsingen på underveislading for tungtransport er et naturlig videre steg for mobilitetsaktøren. Selskapet har allerede åpnet to lynladere for tungtransport i Danmark.

Powered by Labrador CMS