Nyheter

Rykende varm pizzavekst

Pizzabakeren kan vise til en formidabel vekst på over 62 prosent og har vokst fra 148 til over 200 pizzabakerier i samme periode.

Publisert Sist oppdatert

­Take-away markedet har under pandemien tatt helt av i Norge. Det har også Pizzabakeren fått erfare de siste årene. I starten av pandemien ble det imidlertid bråstopp også for Pizzabakeren, men etter hvert har kundene strømmet til og bestilt take-away som aldri før.

Fra 148 til 200

For fem år siden hadde Pizzabakeren 148 avdelinger i Norge, og i april rundet de avdeling nummer 200 her til lands.

– Franchisetakere i Lillestrøm er Stig Werner Hansen og brødrene Petter og Ståle Johansen. De samme personene er for øvrig også franchisetakere på Pizzabakeren Kløfta og Pizzabakeren Kongsvinger, sier administrerende direktør i Pizzabakeren Invest AS, Jan Henrik Jelsa.

Planene videre er klare;

– I mai åpnet en ny avdeling i Holmestrand, og flere nye pizzabakerier er under planlegging, smiler Jelsa og William Gulliksen.

Foto Jan Henrik Jelsa og kompanjong William Gulliksen klippet snoren på Kjeller i Lillestrøm til stor glede for både franchisetakere og alle medarbeidere.

Godt rigget for uvanlige tider

Koronapandemien ble også for Pizzabakeren litt utfordrende.

– For oss ble det bråstopp i salget i mars 2020, det var som å skru av lyset. Da mistet vi om lag 45 til 50 prosent av omsetningen over natten, noe som tilsvarer et tap på om lag 40 til 50 millioner. Vi var vel mange som lurte på hvordan dette skulle ende, sier Jelsa.

Men utover i april og mai tok salget seg opp. Sommeren ble en god tid for Pizzabakeren.

– Likevel har det også vært krevende å få på plass alle de ulike tiltakene for å hindre smittespredning både blant våre ansatte og ikke minst for våre kunder. Vi har også hatt utfordringer knyttet til personale som har vært syke under denne tiden. I tillegg har det vært noen variasjoner på omsetning i forhold til beliggenheter, sier Jelsa.

– I sum føler vi at vi har kommet godt ut av hele pandemien. Og ja, det har vært en stor jobb å håndtere dette, men vi har gjort det bra, tross disse utfordringene.

Både Jelsa og Gulliksen er takknemlige for at de driver i nettopp denne bransjen.

– Vi er vel en av de få bransjer som har kunnet drive relativt normalt til tross for krevende tider. Det at 100 prosent av vår virksomhet er basert på take-away og ikke restaurantvirksomhet, har helt klart gjort det enklere for oss, legger han til.

Solid vekst

Siste fem år har pizzakjeden hatt en vekst på over 62 prosent.

– Sommeren 2020 ble faktisk en veldig god tid for oss. Etter at vi gikk i pluss i mai, fikk vi en fantastisk juni og juli dette året.

Utover høsten ble det mer normale tilstander.

– I 2021 fikk vi en litt slakk start i januar og februar, men så bedret det seg fra mars 2021. Og etter den fantastiske sommeren vi hadde i 2020, trodde vi at vi skulle få problemer med å slå omsetningen for denne sommeren, men det klarte vi faktisk i 2021.

Ekstra positivt ble det at høsten 2021 fortsatte i god stil.

– Vi falt ikke nedpå slik som vi gjorde høsten 2020, forklarer Jelsa.

Siden det har utviklingen fortsatt en vei; opp.

– 2021 ble vårt beste år noen sinne, hvor vi hadde en økning i omsetningen på 177 millioner, og endte på en omsetning rett i overkant av 1,4 milliarder. Det tilsvarer en vekst på 14,3 prosent og det er store tall for en kjede i vår størrelse, i hvert fall når vi også har en organisk vekst på 8 prosent.

Satser på Skandinavia

I dag har Pizzabakeren 22 avdelinger i utlandet.

– Kina forsvant under pandemien sammen med USA og Spania. Her slet de jo med store utfordringer under pandemien. Vi har ingen strategi for å etablere oss rundt om i hele verden, men vi tester ut noen markeder og er godt etablert i Skandinavia.

Pizzabakeren har også 17 enheter i Sverige, noe som tilsvarer en vekst på 7 enheter siden 2018.

– I Sverige har vi fått et godt fotfeste og det er vi selvsagt godt fornøyd med. Vi har også et prosjekt gående i Irland og Nord-Irland, og der har vi 5 enheter per i dag.

Totalt betyr det at Pizzabakeren er oppe i 223 avdelinger i Norge, Sverige og Irland/Nord-Irland.

Bortfall og nye vaner

Foto Tidligere var det Pizzabakeren Spesial som lå på topp, den lå på opp mot 30 prosent av salget. I dag ligger denne på rundt 10 prosent med en god spredning på de andre 30 variantene på menyen.

Jelsa og Gulliksen kan bekrefte at trenden ved at flere handler på nett brer om seg.

– Vi har under denne tiden mistet en del på bedriftssalget, men til gjengjeld så vi en vekst i private husholdninger som har oppveid for fallet vi hadde i bedriftsmarkedet, sier Jelsa.

En annen kategori som har blitt borte under pandemien er konserter og større arrangementer.

– Vi har imidlertid ingenting å klage over, men det er nok mange som tror at de som driver med take-away har hatt en fest uten like, og slik har det absolutt ikke vært, reflekterer han.

– Vi har blant annet jobbet hardt for å opptre ansvarlig og tidvis redusert aktiviteten, nettopp for å hindre smittespredning som jeg nevnte her tidligere, og det er klart at det har hatt betydning for våre tall, legger han til.

Jelsa og Gulliksen har også merket seg at stadig flere aktører har kastet seg på take-away trenden.

– Vi fikk plutselig mange flere konkurrenter som aldri hadde levert ut til folk, det måtte vi også forholde oss til under pandemien.

Godt driv i 2022

Nå som pandemien er over for de fleste i Norge, opplever Pizzabakeren en fortsatt god vekst.

– Vi tror på bakgrunn av det at vi må ha gjort noe riktig i tiden som har gått. Det vinner vi på nå som vi ser at omsetningen øker fra måned til måned.

Foto Staben på Lillestrøm består i alt av 16 energiske medarbeidere med stort og smått. Nå ser de frem til travle dager på Lillestrøm/Kjeller.

– Vi har altså en veksttakt som er høyere i år enn de 14,3 prosent vi oppnådde i 2021, smiler Jelsa.

Trender i tiden

Hvilke trender ser dere for Norge?

– Det er ikke tvil om at take-away markedet har vært i vekst over mange år, og det vil nok fortsette. Vi som driver med måltidsløsninger er i prinsippet en problemløser for folk, forklarer Jelsa.

Dette fordi alle som kan levere ferdige måltider forenkler folks liv i en travel hverdag.

– Vi har ingen forventning om at folk skal spise pizza hver dag, derfor er vi også glade for at det finnes andre aktører som er med på å fylle opp kundens behov når de ikke går for pizza.

Realistiske forventninger

Selv om Pizzabakeren kan vise til en god utvikling og svært gode tall, er de forsiktige optimister.

– Jeg tror at vi vil fortsette den gode veksten, og vi har satt som mål å nå 1,55 milliarder i år. Det betyr om lag 10 prosent vekst i 2022, sier Jelsa.

Noe av utfordringen er ifølge Jan Henrik det som skjer rundt oss.

– Vi trodde nå at vi var over pandemien, men så har vi en krig i Ukraina. Vi vet ikke helt enda hvordan denne vil påvirke oss. Det handler om råvaretilgang og priser, og det igjen påvirker folks privatøkonomi. I tillegg ser vi høyere strømregninger og økte matpriser. Dette er faktorer vi må forholde oss til, men som det er vanskelig å forutse eksakt i det store bildet.

– Vi lever i en bransje som kanskje lever godt i dårligere tider. Dette fordi da vandrer folk fra restaurant over til take-away. Restaurant blir fort for dyrt. Men nå har jo ikke folk gått ordentlig tilbake til restaurantbransjen, derfor er vi i en litt annen uoversiktlig situasjon. Av den grunn er vi litt usikre på hvordan dette vil slå ut for vår del, forklarer Jelsa.

12-15 nye i året

Målet til Pizzabakeren er å etablere 12 til 15 nye enheter per år.

– Selv om tidene er litt usikre, har vi stor tro på at vi klarer å oppnå denne målsettingen for 2022. I pandemitiden i 2020 åpnet vi 13 nye enheter, og i 2021 åpnet vi 11 nye enheter. Med utgangspunkt i at vi i Pizzabakeren skal fortsette å legge grunnlaget for gode resultater hos våre franchisetakere, tror vi det fortsatt er mange potensielle franschisetakere der ute som har lyst til å starte sin egen Pizzabaker.

Foto OPPLÆRING: Didrik Helseth fra Lillestrøm (til venstre) og Frode Gulliksen fra hovedkontoret viser hvordan man deler opp pizzadeigen rett fra eltemaskinen i emner og sørger for at alle pizzaene holder den samme kvaliteten.

Sikter mot 300

Pizzabakeren har som mål å nå ut til hele den norske befolkningen. De tror fortsatt det er mange lokasjoner i Norge som kan trenge en Pizzabaker og mener bestem at kjeden en gang i fremtiden kan feire åpning nummer 300.

– Lillestrøm og Kjeller er et område som vi egentlig har ventet lenge på. Her har det vært viktig å finne riktig beliggenhet. Vi er glade for åpningen i dag, og vi tror det er et godt marked her, smiler Jelsa og Gulliksen.

Pizzafest for «Kanari-fansen»

Brødrene Ståle og Petter Johansen er godt fornøyde.

– Vi ligger bare et «steinkast» unna Åråsen her i Lillestrøm, så vi har stor tro på at vi kan få til gode avtaler her i Lillestrøm, spesielt når vi vet at det bor om lag 90 000 personer i området rundt, sier Ståle Johansen.

Foto Franchisetakere i Lillestrøm er brødrene Petter og Ståle Johansen som her ønsket nye kunder velkommen den 26. april. Med på laget har de også franchisetaker Stig Werner Hansen.

Med en produksjonskapasitet på 100 pizzaer i timen, er alt duket for hektiske dager hos den lokale Pizzabakeren.

I det vi avslutter vårt besøk, er en av lederne fra Lillestrøm Sportsklubb innom for å sikre seg en god avtale. Så gjenstår det å se om «ihugga» fotballfans i fremtiden vil bli tilbudt en rykende varm pizza fra Pizzabakeren på Lillestrøm.

Powered by Labrador CMS