Nyheter

(Illustrasjonsfoto: Karine H. Henriksen)

Satser 500 millioner på Stranda

Orkla skal investere over 500 mill. kroner i pizzaproduksjonen på Stranda. Totalt selges det frossen pizza i Norge for 2,1 mrd. kroner til forbrukere som blir stadig mer kvalitetsbevisste.

Publisert Sist oppdatert

- Vi er stolte av pizzaeventyret på Stranda, og som største aktør i det norske pizzamarkedet er det viktig at Orkla hele tiden kan levere høyere kvalitet. For oss er det åpenbart at det som er godt nok i dag, ikke er godt nok i morgen, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Investeringsprogrammet, som går over fem år, inneholder en satsing både på nye innovasjoner og en effektivisering av produksjonen.

Effektiviserer produksjonen

- Målet er å fortsette å begeistre forbrukerne med den beste pizzaen. Investeringsprogrammet består av flere etapper, som muliggjør fremtidige innovasjoner. Vi legger avgjørende vekt på å bli mer effektive i produksjonen. Mot slutten av perioden ønsker vi å samle de to fabrikkene vi har på Stranda på ett sted, sier Peter A. Ruzicka.

Eventyrlig start i 1980

Stranda har en helt spesiell plass i Orklas historie. Eventyret startet for alvor i 1980, da Orkla «fant opp» og produserte den første Grandiosa-pizzaen. Det var i en tid da pizza fortsatt var å anse som eksotisk mat i Norge. Med denne investeringen skrives et nytt kapittel i pizzaeventyret.

Engasjerer 300 norske gårder

Pizzaproduksjonen på Stranda er av stor betydning for verdiskapingen i norsk jordbruk og norsk matproduksjon.

Et års osteforbruk til pizza krever melk fra rundt 6.400 kyr. Regner vi dette om til antall sysselsatte gårdsbruk, betyr det at nærmere 300 norske gårder er engasjert på heltid med å levere melk for å dekke osteforbruket ved pizzafabrikken.

Lik og følg gjerne Fastfood på Facebook.

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev som kommer ut en gang i uken.

Powered by Labrador CMS