Nyheter

– Vi overdriver ikke når vi sier at selve grunnlaget for driften ble borte over natten, sier kjedeleder Preben Oosterhof i Sabrura Sticks & Sushi, som kommer til Mat & Marked 1. september.

Slik håndterte de koronaen

Den 1. september får du innblikk i tre spennende eksempler på hvordan matbransjen har håndtert koronautfordringene gjennom 2020 og 2021.

Publisert Sist oppdatert

Sushikjeden Sabrura Sticks & Sushi måtte snu seg rundt i en rykende fart da de måtte pakke ned buffetbordet som følge av koronakrisen som traff oss i fjor vår. Dersom selskapet ikke klarte å omstille seg, kunne de like gjerne stenge alle kjedens 16 restauranter.

LES MER | Se hele programmet for Mat & Marked og meld deg på her

Starten på et nytt eventyr

Som for så mange andre, kom koronaen som et sjokk for sushikjeden Sabrura. De ante konturene av noe mulig ødeleggende, som særskilt ville påvirke de som hadde buffet som levebrød. For å overleve måtte de handle raskt, og de ble tvunget til å tenke nytt.

– Vi fikk noen dager til å tenke alternativt, kanskje en liten uke før det sa pang: buffeten måtte ryddes bort. Vi overdriver ikke når vi sier at selve grunnlaget for driften ble borte over natten, sier kjedeleder Preben Oosterhof.

Buffet-serveringen sto da for over 80 prosent av den totale omsetningen. Kjeden gikk dermed fra buffetsalg i restaurant, til mer eller mindre 100 prosent take away på rekordtid. Før koronaen sto take away for 16 prosent av omsetningen i Sabrura, inklusiv produktet «take away-buffet», hvor gjesten selv kunne plukke med seg sine favorittbiter.

Nytt produkt ble storselger

– Vi satte derfor sammen bestselgerne fra buffeten til en pakke som passet for to-tre personer og kalte den Kosekombo. Det ble en knallsuksess! Salget tok helt av, og fra mars til juli 2020 solgte vi Kosekombo for over 25 millioner kroner, forteller Oosterhof.

Fra kroken på døra den ene dagen, ble kjeden i stand til å gjenåpne restaurant for restaurant, nettopp for å dekke den voldsomme etterspørselen etter sushi som take away. Ikke nok med det, kjeden har i løpet av høsten 2020 og våren 2021 åpnet flere nye avdelinger i Norge.

Preben Oosterhof forteller sin fascinerende historie om hvordan selskapet klarte å snu en mulig katastrofe til ny vekst under Mat & Marked 1. september.

Konferansen arrangeres av fagbladene Matindustrien, Dagligvarehandelen, Reiseliv1 og Convenience.

LES MER | Matministeren åpner Mat & Marked 2021

Hotell og lokalmat

Mat & Marked vil også gi to andre eksempler på koronautfordringene:

  • Slik tilpasset Scandic seg tiden med korona, og slik satser vi fremover. Morten Malting, district director, Oslo og director Food & Beverage, Norway, Scandic Hotels.

  • Vekst i dagligvare snudde nedtur til opptur. Ingunn Anstensrud, daglig leder i Den Sorte Havre.

Ingunn Anstensrud er daglig leder i Den Sorte Havre. Hun kommer til Mat & Marked for å dele sine erfaringer. Foto: Arne Kongsnes
Powered by Labrador CMS