Mat på farten
Sterk comeback for svensk convenience
Conveneincebransjen har tidvis hatt det vanskelig under koronapandemien. Tall fra Sverige viser vekst for fjerde kvartal på rad.
I andre kvartal i 2021 lå veksten på 1,7 prosent mens den i tredje kvartal lå på 4,2 prosent. I fjerde kvartal kunne svensk conveniencebransje vise til en vekst på hele 10 prosent. Det viser tall fra Convenience Stores Sverige.
– Nå er vårt håp at pandemien endelig er over, og at vil se en enda bedre omsetning i bransjen, sier Bengt Hedlund i Convenience Stores Sverige.
Tallene for første kvartal i 2022 ser også lysere ut med en vekst på 7,8 prosent.
– Bransjen viser totalt sett en sterk utvikling nå. I fjor hadde vi en periode med negative tall i fem kvartaler på rad. Nå har vi fått fire kvartaler med positive tall i stedet. Det er gledelig, og forhåpentligvis vil tapet som bransjen fikk under pandemien snart være innhentet, sier han.