Mat på farten
Sterk vekst for burgere og iskrem
Våren 2021 bygde Circle K i Stavern om stasjonen. Etter det har de hatt en formidabel vekst i burgersalget. Til tross for vinterstid har det også gått unna med store mengder iskrem.
Franchisetaker Lars Gunnar Gjeterud (60) startet allerede som 15-åring ved den lokale stasjonen i sommerbyen Stavern.
– Jeg har vært innom noen andre jobber etter det, men til sammen har jeg vel 45 år i bransjen. De siste 28 årene har jeg drevet stasjonen her i Stavern, smiler Gjeterud i det vi besøker stasjonen en solfylt vårdag i april.
En åpnere stasjon
Våren 2021 bestemte Gjeterud seg for å satse litt ekstra for å møte fremtidens behov.
– Vi stengte ned stasjonen i fire dager og jobbet dag og natt for å oppgradere til det nye designet til Circle K.
For å lage en langt mer innbydende og hyggelig stasjon, snudde de blant annet helt om på kassaområdet.
– Tidligere var alle vinduene folierte med reklame på utsiden og det var derfor veldig mørkt inne på stasjonen. Disklinjen er flyttet inn til bakveggen og den nye sittegruppen har fått den mest sentrale plassen i bygget.
– Vi er vel en av de få stasjonene som kan skryte av sjøutsikt både fra sittegruppene på innersiden, men også fra de solide benkene vi har fått laget på yttersiden av stasjonen, sier Lars.
Mange av kundene tror at selve stasjonen er blitt større etter ombyggingen. Det er den ikke.
– Den er faktisk blitt litt mindre innvendig, men den virker større nå som vi har åpnet mer opp ut mot veien og sjøen. I tillegg har vi gått litt ned på antall spill-stasjoner og andre ting som det ikke er så stor omsetning på lenger.
Gjeterud tror mye av dette i fremtiden vil forsvinne helt fra stasjonene rundt om i landet.
Varierende bemanning
Totalt jobber det 10 medarbeidere ved Circle K i Stavern, og bemanningen er sesongavhengig.
– Fra påsketider til ut i august er det full fart her i området, og da kan det være litt utfordrende å ha riktig bemanning til enhver tid, spesielt i forhold til matproduksjonen.
Antall besøkende kan variere med opptil 10 gangen, alt avhengig av vær og aktivitet i byen, legger han til.
Omsetningsmessig ligger de på 7,5 opp mot 8 millioner i butikken, det vil si alt utenom drivstoff.
– Vi har også bilvask, men på dette området er vi ikke så store. Men vi investerer her også og her kommer det en ny maskin i slutten av mai.
Sterk vekst for hamburgere og kuleis
I disken finner vi et godt utvalg av påsmurte bagetter, sandwich og søte fristelser. På menytavlen over kassen fristes vi av saftige hamburgere, pølser i mange varianter og Peppes Pizza. Etter ombyggingen, fra 1. mai frem til 31.desember 2021, har de hatt et formidabelt salg av mat sammenlignet med 2020.
– Bare for hamburgere alene har vi hatt en vekst på 55 prosent, smiler driveren.
Ikke nok med det, salget av kuleis har også steget kraftig.
– Hittil i år har vi solgt dobbelt så mye kuleis som nestemann på topplisten i Circle K, det er vi veldig godt fornøyd med tatt i betrakting at det frem til nå har vært vinter, sier Lars.
Utover det har stasjonen positive tall for alle matkategorier og for kalde drikker, hvor også ferske bakervarer har en svært god vekst.
Heftig sommersesong
I sommersesongen kommer det om lag 50 til 60 000 besøkende til Stavern.
– Jeg har akkurat satt opp vaktlister nå, og det er som sagt utfordrende nettopp fordi vi er veldig væravhengig. Er det sol og fint vær «koker» det i Stavern, og er det regn blir det brått helt stille, forklarer den erfarne driveren.
Om sommeren består kundene for det meste av tilreisende i alle aldre.
– Vi omsetter faktisk tre ganger så mye i sommersesongen sammenlignet med januar og februar.
Nytt sosialt samlingspunkt
Det nye området hvor det i dag er blitt rundt 25-30 sitteplasser, er blitt et populært sted å besøke både for tilreisende og for lokalbefolkningen i Stavern.
– Det er hyggelig nok blitt en sosial samlingsplass for ungdom, unge voksne, pensjonister og arbeidsfolk. På søndagene har vi eksempelvis en fast gruppe på 8-10 personer som kommer innom for å slå av en prat med hverandre. Av og til spanderer jeg et kakestykke og det er alltid populært, ler Lars.
Hver dag legger de også ut gratis aviser slik at kundene kan slå seg ned og ta en lunsj, softis, kaffe eller middag mens de også får med seg noen nyheter.
– Det blir jo snakket om blant kundene våre, og det er sånn sett gratis reklame for oss.
– Det at vi også klarer å trekke inn ungdommen slik vi gjør i dag er veldig positivt. De blir kjent med oss, og da er det mye lettere å velge oss når de en dag blir voksne. De er rett og slett fremtidens kunder, smiler Gjeterud som raskt legger til;
– Jeg er en ganske sosial person selv, og jeg liker godt å ligge på tilbudssiden til alle kunder som kommer innom.
Må henge med i fremtiden
Gjeterud er spent på om den positive utviklingen vil fortsette videre inn i 2023.
– Målsettingen for i år er å lande på en omsetning på godt over 8 millioner, da er vi fornøyde.
Hvilke råd vil du gi til andre som vurderer ombygging?
– Skal du klare å henge med i konkurransen om kundene i fremtiden, tror jeg modernisering og ombygging er et «must». Du må rett og slett følge med for at kundene fortsatt skal fristes til å komme innom.
– Ja, det koster penger, og man får kanskje ikke den største veksten, men vi klarer i hvert fall å henge med inn i fremtiden, avslutter Lars Gunnar Gjeterud.