Nyheter
Sunnhetsprisene utsatt
Utdelingen av prisene for «Sunnere produkter» og «Sunnere markedsføring» er utsatt til over nyttår. Seks finalister er klare.
De to prisene fra Helse- og omsorgsdepartementet er begge utmerkelser knyttet til Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, som i sommer ble fornyet for perioden 2022-2025. Intensjonsavtalen er et samarbeid mellom helsemyndighetene og matbransjen.
Planen var at de skulle deles ut 7. desember i et fellesarrangement med NHO Mat og Drikke, men nå er utdelingen altså utsatt til over nyttår. Mange skulle ha deltatt digitalt, men finalister, innledere og spesielt inviterte skulle vært med fysisk.
– Bakgrunnen er usikkerhet rundt koronasituasjonen og at vi skulle samle en del aktører og personer fra ulike miljøer. Vi jobber med å sette en ny dato, men må få dette bekreftet av alle aktuelle parter før vi kan gå ut med noe, opplyser seniorrådgiver Ole Berg i Helsedirektoratet til Matindustrien.
Seks finalister klare
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde finalistene i tilknytning til møtet i næringslivsgruppen 2. desember.
LES MER | Tine og Meny til topps i 2020
Nominasjonene er vurdert av en egen jury, som også har plukket ut finalistene:
Finalister «Sunnere produkter», der det var nominert 16 kandidater:
-
Coop med «Coop Fra Havet»
-
Mesterbakeren med «Godt for små og store superhelter» – sunnere brødvarianter
-
Mills med «Sunt og innovativt laksepålegg»
Coop og Mills har utviklet produkter som kan gjøre at flere velger fisk- og sjømat, mens Mesterbakeren har utviklet brød med mer fiber og mindre salt særlig rettet mot barnefamilier.
Finalister «Sunnere markedsføring», der det var nominert åtte kandidater:
-
Coop med «Frukt og grønt med Rosa sløyfe», der kjeden har støttet Rosa sløyfe-aksjonen med en andel av omsetningen av frukt og grønt.
-
Kiwi med «Kiwi Pluss Sunnhetslotteri» for å stimulere til kjøp av fisk, frukt og grønt
-
Meny med «Nudging for sunnere valg i Menys nettbutikk» for å fremme sunnere valg
De tre finalistene har brukt kreative løsninger for å promotere sunnere kosthold. Coop sin kampanje for økt frukt og grønt i samarbeid med Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon viser sammenhengen mellom kosthold og helse. Kiwis sunnhetslotteri ønsker å motivere forbrukerne til å velge mer frukt, grønt og fisk, og Meny vil bidra til sunnere valg ved å synliggjøre de sunneste produktene for dem som handler på nett.
Viktig rolle
– Matvarebransjen har en viktig rolle i å legge til rette for at det skal være enkelt for forbrukerne å ta gode kostholdsvalg. Utmerkelsen for sunnere kosthold er en honnør til aktører som gjør en særlig innsats i dette arbeidet. Det har kommet inn mange gode nominasjoner, og jeg er imponert over kreativiteten til de seks finalistene, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.
LES MER | Her er den nye intensjonsavtalen, som gjelder fra 1. januar 2022
Stolt Coop-sjef
Coop er med i årets finale både i kategorien «Sunnere produkter» og «Sunnere markedsføring».
– Vi er veldig stolt av å være én av tre finalister i begge kategoriene i Intensjonsavtalens konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Coops Rosa sløyfe-kampanje har i år gitt mer enn 10 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen, som er et samarbeid mellom Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Inntektene går til brystkreftforskning og informasjon om brystkreft.