Nyheter

Her er finalistene i Helse- og omsorgsdepartementets priser for sunnere kosthold.

Sunnhetsprisene utsatt

Utdelingen av prisene for «Sunnere produkter» og «Sunnere markedsføring» er utsatt til over nyttår. Seks finalister er klare.

Publisert Sist oppdatert

De to prisene fra Helse- og omsorgsdepartementet er begge utmerkelser knyttet til Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, som i sommer ble fornyet for perioden 2022-2025. Intensjonsavtalen er et samarbeid mellom helsemyndighetene og matbransjen.

Planen var at de skulle deles ut 7. desember i et fellesarrangement med NHO Mat og Drikke, men nå er utdelingen altså utsatt til over nyttår. Mange skulle ha deltatt digitalt, men finalister, innledere og spesielt inviterte skulle vært med fysisk.

– Bakgrunnen er usikkerhet rundt koronasituasjonen og at vi skulle samle en del aktører og personer fra ulike miljøer. Vi jobber med å sette en ny dato, men må få dette bekreftet av alle aktuelle parter før vi kan gå ut med noe, opplyser seniorrådgiver Ole Berg i Helsedirektoratet til Matindustrien.

Seks finalister klare

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde finalistene i tilknytning til møtet i næringslivsgruppen 2. desember.

LES MER | Tine og Meny til topps i 2020

Nominasjonene er vurdert av en egen jury, som også har plukket ut finalistene:

Finalister «Sunnere produkter», der det var nominert 16 kandidater:

  • Coop med «Coop Fra Havet»

  • Mesterbakeren med «Godt for små og store superhelter» – sunnere brødvarianter

  • Mills med «Sunt og innovativt laksepålegg»

Coop og Mills har utviklet produkter som kan gjøre at flere velger fisk- og sjømat, mens Mesterbakeren har utviklet brød med mer fiber og mindre salt særlig rettet mot barnefamilier.

Finalister «Sunnere markedsføring», der det var nominert åtte kandidater:

  • Coop med «Frukt og grønt med Rosa sløyfe», der kjeden har støttet Rosa sløyfe-aksjonen med en andel av omsetningen av frukt og grønt.

  • Kiwi med «Kiwi Pluss Sunnhetslotteri» for å stimulere til kjøp av fisk, frukt og grønt

  • Meny med «Nudging for sunnere valg i Menys nettbutikk» for å fremme sunnere valg

De tre finalistene har brukt kreative løsninger for å promotere sunnere kosthold. Coop sin kampanje for økt frukt og grønt i samarbeid med Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon viser sammenhengen mellom kosthold og helse. Kiwis sunnhetslotteri ønsker å motivere forbrukerne til å velge mer frukt, grønt og fisk, og Meny vil bidra til sunnere valg ved å synliggjøre de sunneste produktene for dem som handler på nett.

Viktig rolle

– Matvarebransjen har en viktig rolle i å legge til rette for at det skal være enkelt for forbrukerne å ta gode kostholdsvalg. Utmerkelsen for sunnere kosthold er en honnør til aktører som gjør en særlig innsats i dette arbeidet. Det har kommet inn mange gode nominasjoner, og jeg er imponert over kreativiteten til de seks finalistene, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

LES MER | Her er den nye intensjonsavtalen, som gjelder fra 1. januar 2022

Stolt Coop-sjef

Coop er med i årets finale både i kategorien «Sunnere produkter» og «Sunnere markedsføring».

– Vi er veldig stolt av å være én av tre finalister i begge kategoriene i Intensjonsavtalens konkurranse, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.

Coops Rosa sløyfe-kampanje har i år gitt mer enn 10 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen, som er et samarbeid mellom Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Inntektene går til brystkreftforskning og informasjon om brystkreft.

Powered by Labrador CMS