Nyheter

Synnøve satser tungt på lette produkter

7 av 10 nordmenn er overvektige og norske helsemyndigheter anbefaler å kutte ned på mettet fett. Nå tar produsenten grep for å merke osteproduktene tydeligere.

Publisert Sist oppdatert

Synnøve Finden er en del av bransjeavtalen med myndighetene og har forpliktet seg til å bidra til å redusere nordmenns inntak av salt, sukker og mettet fett. Nå tar Synnøve spranget for å gjør det enda lettere å velge sunt. De magre ostene skal merkes med 60% og 40% mindre fett skriver produsenten i en pressemelding.

- Lettostene våre er kjempegode oster som enkelt kan hjelpe forbruker å kutte forbruket sitt av mettet fett, sier Line Jackson Ræstad, markedssjef i Synnøve Finden.

Verdensmestre på å spise gulost

Nordmenn ligger på verdenstoppen i konsum av gulost, og nettopp derfor kan det å gå over til lettost ha så stor innvirkning på det norske kostholdet. Ifølge myndighetenes kostholdsråd bør man spise 3 magre meieriprodukter om dagen.

- Bytter du ut vanlig gulost med Synnøve sin letteste gulost med 60% mindre fett, så får du i deg mindre mettet fett tilsvarende 8 smørpakker hvert år ved standard konsum som er 19 kg ost i året.

Lettostmarkedet er i dag på kun 1.400 tonn

Dette tilsvarer, ifølge produsenten, kun 3 prosent av det totale volumet solgt av fast gulost. Dette ønsker Synnøve å gjøre noe med.

- I våre undersøkelser så vi at forbruker slet med å forstå hva Lett 10% fett og Lett 16% fett betydde. Vi har derfor valgt å heller løfte frem hvor mange prosent mindre fett det er i lett ostene våre kontra normal gulost. Fremover vil derfor Lett 10% fett være merket med 60% mindre fett, mens Lett 16% fett vil være merket med 40% mindre fett. Dette skal gjøre det lettere for forbruker å ta sunnere valg i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Jackson Ræstad.

Powered by Labrador CMS