Mat på farten
– Trenden for den helsebevisste tidsoptimisten
Convenience eating blir stadig mer populært i alle land verden over. For å følge med på denne trenden, bør man ta hensyn til den økende etterspørselen etter lett tilgjengelig, sunn og vellaget hurtigmat.
Med tanke på at forbrukerne blir mer bevisst over hva de får i seg av mat, stilles det høyere krav til at også hurtigmat skal være nyttig for kroppen.
Hurtigmat på en bedre måte
Convenience eating er et annet eller litt finere ord for hurtigmat som er laget på en mer vellaget måte. I et stadig mer travelt samfunn der flere og flere lever under et tidspress, er alle tilskudd av helseriktige og lett tilgjengelige måltider positive, sier en av Sveriges mest meriterte kokker, Krister Dahl.
By på middag til lunsjgjesten
I kombinasjon med at forbrukerne stadig blir mer opptatt av sin egen helse, og det faktum at folk flest lever under et større tidspress, øker trenden med å leve bekvemmelig. Kundene betaler i dag gladelig opp til 300 prosent mer for å kjøpe ferdighakket salat i pose, men også etterspørselen etter vellaget, ferske og sunne middagsløsninger øker. Som kokk og matlager er det viktig å se de fantastiske mulighetene som denne bekvemmelighetstrenden skaper. Det gjelder å tilpasse tilbudet til denne økende andelen av take-away, gjennom eksempelvis å tilby lunsjgjesten en middagsløsning de kan ta med seg hjem, sier Dahl.
Hvor som helst når som helst
I løpet av tiden fremover vil vi se mange eksempler på hvordan bransjen fortsetter å utvikle nye mattilbud til den helsebevisste tidsoptimisten. Det skal være vellaget, sunt og lett tilgjengelig og det skal være mulig å spise når som helst og hvor som helst. Segmentet for de aller miste rettene under 50 gram øker også, noe som innebærer at vi kommer til å se flere
små produkter pakket i små beholdere.
Mat laget fra bunnen
Den såkalte snacktrenden vokser seg også sterkere når forbrukerne vil ha lett tilgjengelig og bekvemmelig eller convenient mat. Det er bare et tidsspørsmål før emballasjen også blir spiselig. I all hovedsak er denne trenden positiv, siden flere blir mer bevisst på hva de spiser og velger bort de frosne fabrikklagde måltidene. Interessen for god og vellaget hurtigmat som er laget fra bunnen av øker blant forbrukerne. Et godt eksempel er alle salat-bufféene vi finner i dagligvarebutikkene dag. De har kommet som et resultat av at forbrukerne vil spise sunt, i tillegg til at de vil vite hva maten inneholder. Det er et godt tegn på at vi blir mer bevisste på hva vi får i oss, og det finnes bare positive effekter av det, sier Krister Dahl.
Vis produktets kvalitet
For å utnytte denne trenden, og for å skape ytterligere vekst, bør bransjen fokusere på å skape et take-away konsept der kundene kan
spise med god samvittighet. Det kan være en god ide å være transparent med innholdet, slik at man forsikrer de helsebevisste kundene om produktets kvalitet. Dersom du vil lære mer om hvordan du kan tilpasse deg trenden med convenience eating, kan du møte Krister Dahl i «I Wagners soffa» på Åbymessen i Gøteborg den 11. september 2019. Her vil de to kokkene diskutere trender, matlaging og mye mer.
Fakta om messen:
Easyfairs arrangerer Restaurangexpo och Fastfood & Cafémessen som er en fagmesse for aktører innen restaurant, cafe og fastfoodnæringen. Dette er en av Nordens største møteplass for bransjen, og her møter du mer enn 200 grossister og leverandører som alle samles for å inspirere de besøkende med de nyeste trendene innen mat på farten.