Annonse
- Vi fikk spille en helt spesiell rolle i et helt spesielt år, sier Foodora-sjef Elisabeth Myhre om selskapet som holdt hjulene i gang for store deler av restaurant-Norge under pandemien.

Foodora mer enn doblet omsetningen

- Dette har vært et helt spesielt år, som har vært uhyre krevende for både restaurantene og kundene våre. Vi har vært avgjørende viktig for dem, og fokuset vårt har vært på å levere så godt som mulig for og til alle, sier daglig leder i Foodora Norge, Elisabeth Myhre i en pressemelding.

I 2020 hadde selskapet 344 millioner kroner i driftsinntekter, som tilsvarer en økning fra 2019 på 136 prosent. Årsresultatet for 2020 styrket seg mot året før. Det endte på minus 35,4 millioner kroner, mot minus 53,6 millioner i 2019.

Det tilsvarer en positiv utvikling i resultatmargin på 27 prosentpoeng fra 2019, og mer enn dobling av omsetningen. Foodora lanserte i syv nye byer i løpet av 2020, og var ved årsslutt tilstede i 17 byer i Norge.

– Foodora har en tydelig strategi, der det blir investert i å skape og utvikle et helt nytt marked. 2020 var et helt spesielt år. Men planen vår, også for lønnsomhet, er den samme som den alltid har vært, sier Myhre.

I tillegg har selskapet utvidet tilbudet innen hjemlevering, med en rekke forskjellige nye varer. Satsingen på såkalt hurtighandel, quick commerce, fortsetter i 2021. I februar etablerte de sin første egne dagligvarebutikk, Foodora market, lansert i Oslo. Etterspørselen har vært så stor at selskapet i rekordfart har åpnet fem butikker i Oslo, Trondheim og Bergen, og flere skal det bli.

– Det er svært gledelig å se at utviklingen går rett vei. Vi har opplevd en enorm økning i etterspørselen etter hjemlevering, samtidig som vi har fått enda flere restaurantpartnere. Det har krevd mye ressurser og intenst arbeid å tilpasse oss den situasjonen. Jobb nummer én, har vært å ta imot alle partnere som ønsker å samarbeide med oss. Nå bredder vi tilbudet vårt, sier Myhre.

 

Annonse
Annonse
Annonse