Papirutgaven

Her er desemberutgaven

Nye rendyrkede konsepter blir stadig mer utbredt. I denne utgaven av Convenience kan du lese om MIX Milkbar som går for iskrem og søte fristelser hele året. PBX i Stockholm har som mål å bli fremtidens convenience-konsept med sitt sterke fokus på bærekraft og miljø. Les mer om årets siste utgave her.

Publisert Sist oppdatert

LEDER

God jul og godt nyttår!

Nok en gang har vi vært igjennom et tøft og krevende år, og i skrivende stund jobber regjeringen med nye nasjonale tiltak. Vi lever i usikre tider, likevel har dere klart å bevise hvor viktig vår bransje er.

Les hele lederen her.

MIX Milkbar:

Kreative milkshakes og «pimpede» donuts

LIER/DRAMMEN: Den 11. desember åpnet den nye MIX Milkbar på Liertoppen kjøpesenter. Det nye serveringsstedet er en pilot der donuts, iskrem i alle varianter og nye søte fristelser skal testes ut året rundt.

Lukten av nystekte belgiske boble-vafler og sanseinntrykkene av livlige toppinger i alle farger trekker nysgjerrige kunder inn disken. Der den tidligere bakeren lå, finner vi nå MIX Milkbar sin nye pilot. Måle er å teste ut om de klarer å omsette så mye iskrem, søte bakervarer, smooties og milkshake til at det er liv laga for drift av et slikt konsept året rundt.

– Kioskmarkedet er i en litt nedadgående trend, derfor satser vi på å gå fra kiosk til spisested, sier Nydal Vidnes, markedsansvarlig i MIX.


VARME DRIKKER OG SØTE FRISTELSER

Her får du de beste kaffeavtalene!

Mange kunder sverger til kaffeavtalene eller de som tilbyr fast lavpris på varme drikker når man er på farta. Hvert år fylles disse koppene millioner av ganger. Vi har tatt en nærmere titt på hvilke avtaler som tilbys i markedet, og hvilke drikker som er mest populære.

KONSEPTUTVIKLING:

Her er fremtidens convenience-konsept:

PBX går for bærekraft

PBX er den nyeste merkevaren i Reitan Convenience. I midten av oktober åpnet den første kiosken i Stockholm.

– Vår ambisjon er å redefinere vår bransje, samt å lede an i arbeidet med å gjøre convenience bærekraftig, sier Mariette Kristenson, leder for Reitan Convenience i Norden og Baltikum.

GOD STASJONSDRIFT:

Circle K Seljord:

Best på kundeservice

Kjell Birger Teigen (67) ved Circle K i Seljord har vært forhandler siden 1975. I 2019 ble stasjonen kåret til best på kundeservice blant alle Circle K sine stasjoner i Europa.

Neste år går den erfarne stasjonsdriveren av med pensjon, og her deler han gladelig noen tips om hvordan man blir best på kundeservice.

Gjennom årene har Teigen i tillegg hatt et sterkt engasjement i Virke Servicehandel hvor han blant annet har vært styremedlem i rundt tjue år og styreleder i fire år.

– Du må sette kunden i fokus uansett om du driver i by, ved en gjennomfarts-åre eller utpå landet. Hvis du ikke kan skaffe kundene det de vil ha, kommer de ikke tilbake, sier han til Convenience.

MINIPORTRETT:

En kaffe med Mariette Kristenson i Reitan Convenience:

– Hva er «convenient» og hva gjør oss relevante?

Mariette Kristenson (43) i Reitan Convenience er glødende opptatt av god utvikling og hun vil helst ligge litt i forkant. Som øverste sjef for selskapets kjeder i Norden og Baltikum, er hun opptatt av å teste ut nye tidsriktige konsepter for å møte morgendagens kunder.

Største utfordringer i bransjen?

– En utfordring i dag er at vi fortsatt selger en hel del tradisjonelle produktgrupper og servicekategorier som vi vet kommer til å bli mindre eller forsvinne helt. At vi tør å se det i «hvitøyet» tror jeg er ganske viktig. Da gjelder det å være fleksibel og raskt kunne tilpasse seg disse endringene. Noen typiske eksempler er at for 20 år siden gikk alle i kiosken for å kjøpe kveldsavisen, det eksisterer knapt i dag. Tidligere måtte man også kjøpe Ruter-billetten på Narvesen en gang i måneden, eller oftere. Denne utviklingen tror vi bare kommer til å fortsette, og da er det vår jobb å sikre at vi får kunden inn i butikk for andre ærender.

BRANSJEJUS:

  • Feriedager til overs: Kan jeg «kjøpe» arbeidstakers feriedager?

  • Hvilke regler gjelder for arbeidstid og overtidsbetaling for en avdelingsleder?

LEDELSE I PRAKSIS:

Den lærerike sluttsamtalen

En skikkelig samtale med en ansatt som slutter kan være lærerikt for både ledelsen og virksomheten. La ikke sluttsamtalen gå til spille.

Når en medarbeider slutter i jobben, er det mange arbeidsplasser som markerer dette med en liten oppmerksomhet og kanskje en sosial samling i organisasjonen. Formelle sluttsamtaler er det færre som gjennomfører, i hvert fall blant små og mellomstore virksomheter.

Kan ledere flørte på jobben?

I en ny bok beskriver psykolog Fanny Duckert og filosof Øyvind Kvalnes positive sider ved flørting på jobb, men for ledere kan dette være et minefelt.

Den amerikanske organisasjonsforskeren Jane Dutton har beskrevet det hun omtaler som høykvalitetsforbindelser på jobben. Det handler om kollegaer som ser, oppmuntrer og støtter hverandre, og skaper energi som både enkeltpersoner og fellesskapet får glede av. Når vi fylles med den typen energi, blir vi både mer entusiastiske og vi får mer pågangsmot.

Dette og mye mer får du i årets siste utgave av Convenienience.

Får du ikke bladet i posten?

Bestill et abonnement her, eller last ned vår digitale utgave her.

Lurer du på hva vi har skrevet om tidligere? Her er vårt digitale bladarkiv

Trenger du hjelp til å registrere deg som digital leser? Slik kommer du i gang

Powered by Labrador CMS