Papirutgaven

Convenience nummer 5 er ute nå!

I denne utgaven har vi snakket med eieren av den thailandske kjeden TukTuk som har åpnet to nye avdelinger under pandemien. Her får du noe av oppskriften for å lykkes i krevende tider. I denne utgaven får du også de ni semifinalistene i NM i sunn fastfood.

Publisert Sist oppdatert

Leder:

La deg inspirere

Nordmenns take away vaner er i endring, og andelen kunder som ønsker seg sunnere og velsmakende retter på menyen øker. Etter en lang tid med nedstenging skal vi endelig ut for å møtes igjen. Mange har erkjent at de har lagt på seg noen ekstra koronakilo, og nå skal disse av. Hva med å bruke den kommende tiden til å sette flere sunne og velsmakende retter på menyen? Tema for denne utgaven er nettopp fastfood og take away, med et godt fokus på sunnere varianter.

Les hele lederen her

En perle for de som går for thailandske retter

Den thailandske kjeden TukTuk startet opprinnelig som en liten avdeling i tilknytning til kinoen i Sandvika i Bærum for fem år siden. Under koronapandemien har de utvidet med to store avdelinger, en midt i sentrum av Drammen og en i Asker.

– Det hele startet med at vi fant ut at det ikke fantes noen som drev med take away eller kunne tilby thailandsk mat i Asker og Bærum, sier eier og driver Kesorn Muthusahim, også kalt Erin på norsk.

Med god kjøkkenbakgrunn, og ikke minst god kunnskap om thailandske kokkekunster, bestemte både Erin og mannen seg raskt for at de måtte starte opp sin egen restaurant. Og de lot seg ikke stoppe av koronapandemien, tvert imot.

Forsker: Hvordan står det til med våre take away-vaner?

En ny SIFO-studie bekrefter at take away er populært som aldri før, og såkalte ”spøkelseskjøkken” er blitt en trend i tiden.

– Netthandel har forandret måten vi shopper på, de mange nye digitale matapplikasjonene for levering av mat også hvordan vi spiser, forteller Annechen Bahr Bugge, matforsker ved SIFO.

Hun har gjort en undersøkelse av våre take away-vaner. Hvem kjøper hurtigmat, hvordan handler vi, og foretrekker vi pizza, burger eller sushi? Undersøkelsen er gjennomført i de åtte største byene i Norge, altså blant urbane forbrukere.

Her er årets semifinalister i NM i sunn fastfood

I årets konkurranse har det vært stor variasjon i rettene og konseptene. Juryen har etter nøye vurdering plukket ut ni semifinalister.

– I år er spennet stort og det er veldig gøy. Flere deltar med bowls og dette er retter som er enkle å ta med seg når man er på farta, enten man sitter i en bil, på toget eller på en benk ute. Vi har også sett noen nye spennende konsepter som kanskje vil bli langt mer synlig og populære i fremtiden, sier dommertrioen, kjendiskokk Bård Greni, Aysha Grönberg i Forbrukerrådet og ansvarlig redaktør i Convenience, Karine Hildonen Henriksen.

Frisk start i Kongsberg

Den 10. mai åpnet dørene ved det nye flaggskipet til Circle K i Kongsberg. Med en helt ny stasjon følger også noen helt nye gleder og utfordringer som må løses på strak arm.

De første månedene har mest av alt vært gøy, men driver Sissel Steen er ærlig på at det også vært utfordrende.

– Tallene går riktig vei, og det tar tid å bygge opp et kundegrunnlag fra bunnen av, sier hun.

En av utfordringene er at det ikke har vært god skilting i veibanen. Nå er imidlertid pikogram for både bensin og hurtigladere på plass langs E134.

Nye tall:

Norske serveringssteder får hygieneskryt

Etter en periode med nedstengninger og gjenåpninger, skjenkestopp, kortere åpningstider og nye krav til hygiene, er det lys i tunnelen. En fersk landsrepresentativ undersøkelse gir nå en pekepinn på hva som forventes av norske serveringssteder på sikt, også etter pandemien.

– Veldig mange har fått en positiv opplevelse når de har vært på restaurant eller et serveringssted under pandemien. Hele 86 prosent av nordmenn mener hygienerutinene har vært gode. I dét legger vi at hygienerutinene har vært enkle å forholde seg til, tilstrekkelig effektive, vi har følt oss helsemessig ivaretatt og det ligger også en forventing om at det ikke har vært «too much», sier administrerende direktør Espen Agnalt i Initial hygieneservice.

En kaffe med: Olav Bæverfjord i Burger King

Den nye norgessjefen i Burger King har lang erfaring i fra bransjen. Nå gleder han seg til å følge opp suksessen etter tidligere sjef Rune Sandvik.

– Jeg overtok 1. mai og det var og er fortsatt veldig spennende, samtidig også ganske krevende siden jeg bor i Porsgrunn. Det har vært mye daglig opplæring med avtroppende Rune Sandvik inne på kontoret på Lysaker. Per i dag har vi 90 avdelinger i Norge med vår siste avdeling på Oppdal, sier Bæverfjord til Convenience.

Bransjejus

HMS reglene kan ikke unngås, her får du svar på hvilke regler som gjelder for din bedrift.

Ledelse i praksis

Slik veileder du ansatte til selvledelse – også etter pandemien

Høyskolelektor Elin Akre Trønnes ved Handelshøyskolen BI tror såkalt «superledelse» vil være den beste måten å lede medarbeidere på etter pandemien.

I disse situasjonene kan du bestride sykemeldingene

Det er viktig å huske at arbeidsgiver ikke alltid må godta sykmeldinger i arbeidsgiverperioden.

Her får du en liten guide på hva du som leder må forholde deg til, og hva du kan bestride når det kommer til sykemeldinger.

Produktnytt:

Finn din leverandør i markedet:

Dette og mye mer får du i Convenience nr. 5/2021.

Får du ikke bladet i posten?

Bestill et abonnement her, eller last ned vår digitale utgave her.

Powered by Labrador CMS