‘Skal bli størst i Norden’

Publisert: 2. desember 2013 kl 10.44
Oppdatert: 2. desember 2013 kl 10.44

Vi har en ambisjon om å bli ledende på takeaway-pizza i Norden, sier daglig leder i Pizzabakeren Jan Henrik Jelsa til bladet FASTFOOD som nå er under distribusjon.

Jan Henrik Jelsa (t.h.) med en av de nyeste franchisetakerne, Morten Hodne Steensland på Tåsen i Oslo. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Med 550 millioner i kjedeomsetning i år, fordelt på nærmere et hundretall butikker, er Norge allerede erobret. Uten at hele potensialet er tatt ut. Det er i alle fall marked for 150 Pizzabakeren.

 

Er der folk bor

Pizzabakeren har sitt utspring på Sørvestlandet og har gradvis vokst seg stor i alle landsdeler, men har foreløpig ikke erobret storbyene. Først i høst har Pizzabakeren gått tungt inn på Østlandet i og rundt ‘Oslogryta’, da kjeden åpnet sin kjedebutikk nr. 93 på Hønefoss og nr. 94 på Tåsen i Oslo. Siden er det kommet Pizzabakeren på Brekstad i Ørlandet og i Sørlandsparken.

Det er helt bevisst at vi ikke primært vil vokse i storbyene og bysentra. Pizzabakeren skal være der folk bor. Vi er ikke ute etter såkalte ‘high street locations’. Går vi inn i Oslo, unngår vi sentrum og starter i forstedene og drabantbyene. Altså hvor folk bor.

Saken fortsetter under annonsen

Convenience shop-tankegang? Ja, vi betjener lokalsamfunnet. Nærmiljøet.

Fremdeles står Pizzabakeren sterkest på Vestlandet (45 %) og Sørlandet (21 %). Østlandet har 17 % av etableringene, Midt-Norge 7 % og Nord-Norge 10 %.

 

Kun takeaway

Pizzabakeren-konseptet er lett å definere: Kun takeaway; ingen servering i butikken: Enten henter du pizzaen selv, eller du får den tilkjørt. Delivery som service: Bedrifter, idrettslag og foreninger har oppdaget at de kan bestille pizza med en fantastisk god kvalitet og samtidig til en fornuftig pris. Det skal lønne seg å ha en fast avtale med oss, der vi holder det vi lover og leverer som avtalt. De blir hva vi kaller fakturakunder.

Kvaliteten skal være på høyde med de beste, men den store forskjellen ligger i prisen. Som følge av særdeles kostnadseffektiv drift og gode løsninger kan Pizzabakeren tilby svært konkurranse dyktige priser til alle pizzaglade.

 

Saken fortsetter under annonsen

Snittprisforskjell: 60-100 kroner

Prisen viktigste konkurransefortrinn? Nei. En tier i forskjell ville ikke ha monnet, men en femtilapp eller mer blir gjerne utslagsgivende. Vi gjennomfører naturligvis kundeundersøkelser, som viser at aller viktigst for kunden er kvaliteten på pizzaen, dernest og tilgjengelighet og servicegrad. Først på fjerdeplass kommer pris. Men når vi ligger i snitt 60-100 kroner under våre viktigste konkurrenter i pris, blir det tungen på vektskålen, kommenterer Jelsa.

 

Gjør tester i Sverige

Dere er i ferd med å vinne lokalmarkedene, men skal også bli størst på takeaway i hele Norden?

Ja, forsiktigvis. Vi har gjort én test i Sverige, som ikke falt heldig ut, men som vi lærte mye av. Nå legger vi opp til test nummer to. Som alltid er det kjøpmannen som utgjør den store forskjellen. Denne gangen skal en profesjonell markedsfører med erfaring fra McDonald’s gjennomføre testen, så nå har vi større tro.

Lykkes vi ikke i Sverige, er det mulig vi snuser på Danmark. Det er full fart og står ikke på ambisjoner, sier Jan Henrik Jelsa.

Saken fortsetter under annonsen

Les hele historien i magasinutgaven. Abonnementsbestilling: fastfood@medievekst.no

Ledige stillinger – Conveniencejobb