Nyheter

Varmmat og is nye vekstkategorier

Ikke lenger ‘den beste godteributikken’ nasjonalt

Publisert Sist oppdatert

Is og mat er de to vekstkategoriene i den nye MIX-butikken som skal bidra til differensiering og bedre kjøpmannsinntekt.

Opprinnelig fire konsepter er nå samlet i én konsepthatt, som er den moderne convenience-shop i norsk utgave, tilpasset en ny tid med en ny generasjon kunder som ruller inn. Det vil si med et mindre og strammere pliktig sortiment enn tidligere. Dette minimumssortimentet skal alle MIX-profilerte butikker ha. Så er det opp til hver enkelt MIX-kjøpmann å velge hva hun eller han vil ha i tillegg for å skape konkurransekraft lokalt, opplyser kjedeleder Svein Erik Alstad-Evjen til fagbladet FastFood.

Eksempel på ikke-pliktig? Så seint som i 2010 satset MIX på å være ‘den beste godteributikken’ med løsvekt som en pilar. Her har servicehandelen siden tapt for dagligvare. De senere år har kategorien sjokolade og sukkervarer til alt overmål generelt vært for nedadgående i servicehandelen. Det betyr ikke at godteri kuttes som viktig kategori. Men løsvektgodteri er i dag ikke-pliktig, naturligvis fordi dagligvarebutikkene, som holder langåpent og er vår viktigste konkurrent, nesten konsekvent bruker godteri i løsvekt som kampanjeprodukt. En MIX-butikk kan ikke konkurrere med kampanjepriser for kr 6,90 ja, helt nede i 5,90 pr. hekto.

Isteden bør den beste plassen reserveres eksempelvis for drikke eller is, som vi de siste par årene har hatt veldig suksess med. Nettopp is er en vekstkategori hos oss. Hittil i år ligger issalget 12 prosent over issalget i fjor til samme tid.

Spiseklar mat vekstkategori

MIX prioriterte allerede for tre siden spiseklar mat med menyer altså fast food som den store vekstkategorien: Varmmat og påsmurt med ledsagende kald drikke. En kategori som både bidrar til differensiering mot dagligvare og som også viser god inntjening og monner tilsvarende for den totale lønnsomheten I det hele tatt, vi må akseptere at vi fremover ikke kan basere fremtidig lønnsomhet kun på vekst. Vi må aktivt jobbe for å vri produktmix gjennom å utvikle kategoriene som legger mest igjen på bunnlinjen. Varmmat og is er to av de viktigste, sier Alstad-Evjen.

Les hele historien i magasinutgaven av FastFood. Abonnement: fastfood@medievekst.no

Powered by Labrador CMS