Bensinstasjoner
Convenience solgt til Magne Lerø
Medier og Ledelse overtar fagbladet Convenience som retter seg inn mot kiosker, bensinstasjoner, gatekjøkken og serveringssteder som leverer mat på farten.
Mediehuset Medier og Ledelse utgir blant annet Dagligvarehandelen, Matindustrien og Dagens Perspektiv.
– Når vi først er inne i dagligvarebransjen, matindustrien og hotel- og restaurantbransjen gjennom magasinet Reiseliv, er veien kort over til å dekke handels- og serveringssteder som vi benytter oss av når vi er på farten. Det vil bli vekst i dette markedet når vi kan riste koronaen av oss, sier Magne Lerø, som er eier og daglig leder.
Inkluderer flere aktører
Convenience har i flere år vært gitt ut av Ask Media og da under navnet FastFood. Det siste året har magasin og nettsted blitt gitt ut av Acom Media, der redaktør og daglig leder Karine Hildonen Henriksen også er inne på eiersiden.
Henriksen fortsetter som redaktør for Convenience og går inn som fagredaktør for dette stoffområdet i Dagligvarehandelen og Servicehandelen.
– Jeg har stor tro på fagpressen framover når vi kan operere i sammenhenger der vi kan ta ut synergier og spisse oss mot det markedet vi vil nå, sier Henriksen og fortsetter;
– I Convenience har vi i tillegg til å dekke den tradisjonelle delen av KBS, også satset på å utvide nedslagsfeltet ved å omfavne pizzarestauranter, fast casual, Quick Service Restaurants, kaffebarer og kafeer. Take away og delivery er et marked i sterk vekst, og svært mange av våre bransjeaktører kan vise til en solid utvikling i 2020, dette til tross for den pågående koronapandemien. Denne trenden tror jeg vil fortsette fremover i tid.
Et styrket mediehus
Are Knudsen, ansvarlig redaktør i Dagligvarehandelen, mener tilbudet til bransjen vil bli styrket når Convenience, Dagligvarehandelen og Servicehandelen kan koordinere virksomheten og bli tydeligere i de markedssegmentene en vil satse på.
Convenience vil bli en del av redaksjonen Dagligvarehandelen med Knudsen som ansvarlig redaktør for begge produktene, og blir organisert som en avdeling med eget regnskap.
– Fagbladet Convenience handler om å være tydelig på hvem som er målgruppen og levere det innholdet de er interessert i, sier Knudsen og fortsetter;
– I Dagligvarehandelen skriver vi om kiosker og bensinstasjoner på ukentlig basis, og dekker også denne delen av markedet tett gjennom bransjeavisen Servicehandelen, som vi utgir i samarbeid med Virke Servicehandel.
– Convenience dekker en utvidet del av dette segmentet, og vil styrke vår dekning gjennom å vise et bredere bilde av matbransjen, mener redaktør Are Knudsen i Dagligvarehandelen, som er glad for å få med seg dagens Convenience-redaktør, Karine Hildonen Henriksen, på laget.
Utvider stoffområdet
Convenience har et opplag på i overkant av 2 100 og finansieres primært med annonser og sentrale abonnementsavtaler.
Medier og Ledelse vil satse sterkere på abonnement og bygge ut nettsiden med både åpne artikler og artikler forbeholdt abonnementer.
– I fremtiden vil Convenience i tillegg styrke den redaksjonelle dekningen til å omfavne mer stoff om arbeidsliv, jus og ledelse. Det er viktig da våre bransjelederne ofte er svært operasjonelle ledere som jobber ute i feltet. Vi tror at dette vil befeste vår profil ytterligere, og ikke minst danne grunnlag for flere abonnementer i fremtiden, avslutter Henriksen.