Nyheter
Filterkaffen former fremtidens kaffemote
Kaffemoten er i stadig utvikling. Likevel dominerer filterkaffen fremdeles norsk kaffekultur. – Vi søker det enkle, er forklaringen til trendekspert Anja Gaede.
Norge ligger på verdenstoppen i kaffekonsum, og butikkhyllene og kaffebarene vrimler over av forskjellige sorter og spennende smaksvarianter, fra ristretto til cortado og espresso martini.
Likevel sverger hele 73 prosent av norske kaffedrikkere til den sorte kaffen uten smakstilsetninger. Og filterkaffen er fremdeles mest populær.
Trendekspert Anja Gaede fra Spott mener årsaken ligger i våre etablerte kafferutiner.
Filterkaffen er velkjent for oss. Dens ukompliserte natur appellerer både til våre godt innarbeidede kaffevaner, men også til dagens trend mot det enkle. Filterkaffens renessanse kan derfor forstås som et motsvar til den komplekse kaffekulturen. En form for «back-to-basic», forklarer Anja Gaede.
Kvalitet, fleksibilitet og autensitet
Og nettopp muligheten for å lage en god kopp eller kanne filterkaffe er tanken bak Philips' nye, multifunksjonelle kaffemaskin, Senseo Switch 3in1. Kaffebryggeren kan i motsetning til alminnelige kaffemaskiner brygge filterkaffe i tre størrelser - en kopp, et krus eller en kanne.
Sammen med den nye maskinen lanserer Senseo et sortiment av velsmakende kaffevarianter i puter, som alle er skreddersydd til den nordiske forbrukers kaffesmak og gjør det lett å variere kaffeopplevelsen i løpet av dagen - både i mengde og intensitet. Til kannen kan du velge akkurat den filterkaffen du foretrekker.
Enkelt, men med kvalitet
Men hvorfor, midt i kaffebarenes storhetstid, er filterkaffen ikke for lengst et tilbakelagt kapittel?
Nordmenn vil ha det enkelt, men med kvalitet. Det kan forklare hvorfor det i stigende grad er fokus på klassiske bryggemetoder som filterkaffe. Men vi vil samtidig ha fleksibilitet i vår travle hverdag, fastslår Anja Gaede:
Samtidens og fremtidens forbrukere verdsetter kvalitet, fleksibilitet og autentisitet. Selv kaffen skal kunne skreddersys den enkelte forbrukers behov og image.
*Kilde: Kaffeundersøkelsen 2018, Ipsos Connect; Norsk Kaffeinformasjon
(Pressemelding)