Nyheter
Hvordan har et år med korona påvirket matvanene våre?
Mens de nordiske forbrukerne har kuttet ned på sukker og alkohol under koronakrisen, har flere økt forbruket av grønnsaker, kylling og fisk. Lokalmat har også skutt fart, og økt inntak av snacks har trolig ført til flere koronakilo.
YouGov har nettopp publisert den årlige Food & Health-
rapporten, som har kartlagt nordiske forbrukeres holdning til mat, klima og helse i 15 år. I det siste året med koronakrise har helse vært et globalt hovedfokus, og rapporten viser at pandemien har påvirket helsen til de nordiske forbrukerne på flere områder.
Sunnere matvarer på menyen
I alle de nordiske landene angir de fleste at de spiser sunnere, for eksempel i form av mer grønnsaker med 31 %, kylling med 21 %, fisk med 22 % og egg med 20%. 26 prosent har drukket mindre alkohol mens 24 prosent har redusert sukkerforbruket. Mange har også kuttet ned på kjøttforbruket – primært oksekjøtt (17 %), svinekjøtt (17 %) og bearbeidet kjøtt.
Kvinner og unge velger snacks
Under pandemien har mange hatt en større tendens til å spise mer snacks. I alle fire land har inntaket av snacks steget – og mest i Danmark og Norge, der en fjerdedel angir at de har spist mer snacks i perioden med nedstengning. Det er særlig kvinner, den yngre delen av befolkningen og husstander med barn som har økt inntaket av snacks.
Koronakiloene
Mellom en tredjedel og en fjerdedel angir at de har lagt på seg i løpet av det siste året – høyst sannsynlig såkalte koronakilo som følge av den mer stillesittende hverdagen under pandemien. Dette er en klar økning sammenlignet med de siste fire årene, der omkring en femtedel angav at de hadde lagt på seg.
Lokalmat har skutt fart
Lokalproduserte varer har vært en global trend de siste par årene – en trend som har skutt fart under pandemien som følge av stengte grenser, nedstengte utenlandske fabrikker, samt en generell vilje til å støtte lokale virksomheter i en presset tid.
I alle fire land har forbruket av lokalproduserte matvarer steget mellom en femtedel og en fjerdedel i løpet av det siste året.
Klimaaspektet ser også ut til å være en drivkraft i Norden, der en større andel av befolkningen anser det å kjøpe mer lokalprodusert mat som mer effektivt enn å kjøpe flere økologiske eller bærekraftige produkter. Spesielt med tanke på reduksjon av skadelige effekter på klimaet og miljøet.
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
3 mnd
150,- 549,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett og papir
12 mnd
1788,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
1 mnd
1,- 143,-
KJØP
Reiseliv1 & Convenience
Nett
12 mnd
1406,-
KJØP