Nyheter
Solid jevn vekst i Starbucks
I slutten av mai åpnet Starbucks en ny avdeling på Strømmen Storsenter. Nå er de oppe i 24 butikker i Norge. – Dette er veldig gøy, og vi hadde lange køer for gjester som ønsket å besøke oss, sier Joannis Vendrig, sjef for Starbucks i Norge og Sverige.
Tekst: Karine H. Henriksen - Foto: Olav Thon Eiendom
Dette har med andre ord vært et etterlengtet tilbud ved Strømmen. Høsten 2016 hadde Starbucks 17 restauranter i Norge.
Siden da har vi utvidet med syv nye Starbucks, blant annet i Stavanger, Oslo og på flyplasser, og nå også her i Strømmen.
Kaffebaren = kvinnepuben
Det skjer store endringer i bruksmønsteret, spesielt hvis man setter dette i et 10-års perspektiv.
Dagens kaffebarer har i stor grad blitt de nye pubene der folk møtes. Nå har pubkulturen riktignok vært langt større i England enn i Norge, men hvis vi ser på nabolagsstedet der folk møtes, så går folk mer ut på kaffebarene her i Norge. Dette er også mer kvinne-ledet i Norge, kanskje fordi de er mye mer ute på farten på dagtid, sammenlignet med menn, sier Vendrig.
Sort kaffe og nytt te-sortiment
Starbucks har også har merket seg at svart kaffe øker i omfang, selv om kaffe med melk fortsatt er blant bestselgerne, sammen med iskaffe og andre kalde drikker.
Vi ser også at salget av te øker hos oss, kanskje fordi vi har kommet med nye sorter som Rooibos Tea Latte, Matcha Tea Latte og Red Apple Rooibos Tea Latte. Disse har slått veldig godt an. Det kommer nok av at kundene, og kanskje spesielt dagens unge, synes det er spennende å prøve noe nytt og annerledes.
Gode beliggenheter
Kaffe-kjeden har ikke noe klare veksttall i Norge, men satser på en stabil vekst fremover.
Vi er en del av Umoe Restaurants Group, og dermed vokser vi både her og der. I Starbucks utvider vi etter hvert som det dukker opp gode beliggenheter, fordi beliggenhet er det viktigste for oss. Vi har dessuten tid til å vente på at dette dukker opp gode beliggenheter i Norge.
Miljøaspektet
I fremtiden tror Vendrig at vi vil se enda større variasjoner på kaffefronten.
Jeg tror også at dagens unge fortsatt vil legge mer vekt på hva bedriftene driver med i forhold til bærekraft, miljø og det å ta et samfunnsansvar. Bedriftenes sosiale profil vil få større betydning for alle kunder etter hvert, det tror jeg, sier Vendrig.
Under åpningen ved Strømmen Storsenter, fikk alle en miljøkopp, som de kan bruke om igjen. Når de kommer tilbake for å fylle på kaffe, får de 5 kroner i rabatt for hver kopp, Da slipper vi å bruke pappkopper som kastes i søpla etter bruk. Som en ytterligere satsning på denne fronten, vil Starbucks bruke 80 millioner kroner på å finne frem til en resirkulerbar miljøkopp i papp, avslutter Joannis Vendrig.
Nøkkeltall Umoe Restaurant Coffe AS:
(Beløp i hele 1000)