Papirutgaven

Convenience nummer 3 på vei i posten!

I denne utgaven kan du lese om Pizzabakerens kraftige vekst de siste fem årene. Vi har også besøkt årets Mixival og en lokal Circle K i Stavern som gjør det godt med burgere og iskrem etter ombygging.

Publisert Sist oppdatert

­

Leder:

«Kom mai du skjønne milde!»

Vi har alle vært gjennom en krevende pandemi, og nå ser det endelig langt lysere ut. Mange aktører melder om økt trafikk og økt omsetning. En god del er tilbake til der vi var før pandemien, det er gledelig.

Les hele lederen her.

PIZZABAKEREN I MEDVIND

Pizzabakeren kan vise til en formidabel vekst på over 62 prosent de siste
fem årene. I 2017 hadde de 148 pizza-bakerier, nå har de nådd nok en milepæl og åpnet pizzabakeri nummer 200.

– 2021 ble vårt beste år noensinne, hvor vi hadde en økning i omsetningen på 177 millioner, og endte på en omsetning rett i overkant av 1,4 milliarder. Det tilsvarer en vekst på 14,3 prosent og det er store tall for en kjede i vår størrelse, i hvert fall når vi også har en organisk vekst på 8 prosent, sier administrerende direktør i Pizzabakeren Invest AS, Jan Henrik Jelsa.

TEMA: SJØMAT

Viktig melding til norske sjømatprodusenter: Unge voksne er motiverte til å spise mer av den sunne sjømaten.

– Vi må bare inspirere dem via de rette kanalene, slår Nofima-forsker Siril Alm fast.
Til tross for at folk er blitt mer opptatt av å ha et sunt kosthold, har sjømatkonsumet i Norge vært dalende i flere år – spesielt i den unge befolkningen.
Norske helsemyndigheter anbefaler å spise sjømat til middag to til tre ganger i uka for å gi grunnlag for god helse. Det vil si rundt 300 til 450 gram ren fisk. Det er de eldste innbyggerne som spiser mest sjømat. Og de unge spiser mindre og mindre.
Aldersgruppen 18 til 34 år hadde hele 46 prosent lavere sjømatkonsum i 2017 sammenlignet med 2012.
– Myndighetene og fiskerinæringen frykter at fiskespiserne kan bli «utrydningstruet» om vi ikke klarer å motivere de unge voksne til å spise mer fisk, sier Siril Alm.

TEMA: SUNNE RETTER PÅ MENYEN

Den norske restaurantkjeden Lett vokser videre

Mange har forsøkt seg på «grønne» serveringssteder med bærekraftige, sunne råvarer. Få har lykkes.

Den norske restaurantkjeden Lett er nå i gang med å bygge seg opp i København, så langt i år har de rukket å åpne tre restauranter der, nummer fire åpnes nå i mai. Fra før har de 11 i Oslo og 5 i Stockholm.

Kvalitetskylling i sterk vekst for Den Stolte Hane

Den Stolte Hane, med merkevaren Vestfold Fugl, har de siste fem årene hatt en meget sterk utvikling. Det som følge av at stadig flere bransjeaktører setter kvalitetskylling på menyen.

Tallene fra proff.no viser en vekst i omsetningen fra 1,4 milliarder i 2016 til 1,7 i 2020.
– Vi har sterkt vekst i markedet igjen etter 2 tøffe år, og kylling som råvare er mer aktuell enn noen gang, sier Christine Sund, direktør for storhusholdning og industri i Den Stolte Hane.

MIXIVALEN 2022

I slutten av april kunne Mix-kjeden endelig samle sine kjøpmenn etter en uforutsigbar tid. Nå er optimismen tilbake og det satses friskt.

Tross krevende tider kan kjeden vise til en god vekst. Mix-kjeden består i dag av 100 profilerte kiosker som alle har jobbet iherdig gjennom hele pandemien.
– Hvis vi sammenligner dagens tall mot samme periode i 2019, som var siste normalår, har vi en sammenlignbar vekst på 7, 2 prosent per 24. april 2022, smiler Sven Erik Alstad-Evjen, kjedeleder i Mix.
Les også om de fem prisvinnerne på årets Mixival.

GOD STASJONSDRIFT

Våren 2021 bygde Circle K i Stavern om stasjonen. Etter det har de hatt en formidabel vekst i burgersalget. Til tross for vinterstid har det også gått unna med store mengder iskrem.

I disken finner vi et godt utvalg av påsmurte bagetter, sandwich og søte fristelser. På menytavlen over kassen fristes vi av saftige hamburgere, pølser i mange varianter og Peppes Pizza. Etter ombyggingen, fra 1. mai frem til 31.desember 2021, har de hatt et formidabelt salg av mat sammenlignet med 2020.
– Bare for hamburgere alene har vi hatt en vekst på 55 prosent, smiler Lars Gunnar Gjeterud.

EN KAFFE MED ANNETTE STUEN I MIX

Lederen for kategori og konsept i MIX, Annette Stuen, er en energisk person som liker å by på seg selv. Et sterkt engasjement gjør at tid fort kan bli en mangelvare i hennes travle arbeidshverdag.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?
– Det er mye møter og jeg tror om lag 80 posent av min dag går til møter. Det kan også være litt min egen skyld da jeg liker å være litt «hands on» i leverandørmøter, workshops og ikke minst å bli kjent med hele kjeden både på kjøpmanns og leverandørsiden. Det er også det som energi og tanker for videre strategi. Jeg liker at det skjer ting, og jeg jobber best når det er mye som skjer samtidig.

BRANSJEJUS

  • Må vi lage en 50 prosent stilling til en som har blitt 50 prosent ufør?

LEDELSE I PRAKSIS

Flere små og mellomstore bedrifter bekymrer seg for sensitive opplysninger på avveie, løsepengevirus eller at virksomheten blir kompromittert av nettkriminelle.

I en landsdekkende undersøkelse utført av Opinion, har Telenor kartlagt hvordan norske bedrifter stiller seg til blant annet personalopplysninger på avveie, tap av kundedata, direktørsvindel, virus, digital pengeutpressing og nedetid på systemer.
Undersøkelsen viser at virksomhetene er bekymret, i tillegg til at de opplever flere og mer avanserte dataangrep.
– Det er en klar sammenheng mellom hvor stor bedriften er, og hvor omfattende beredskapsplaner de har for å demme opp for digitale trusler. Jo større virksomhet, desto bedre planer for å forebygge og håndtere kritiske sikkerhetsbrudd.

Andre saker om ledelse:

  • 3 råd når du skal selge inn ideene dine
  • Nesten halvparten av ledere bruker intuisjon
  • Stresser du mye i løpet av arbeidsdagen?
  • Selvrefleksjon kan påvirke måten du leder på

Dette og mye mer får du i kommende utgave av Convenience.

God lesning!

Som abonnent kan du normalt laste ned PDF utgavene, for øyeblikket virker ikke denne funksjonen på grunn av nye nettsider. Vi jobber med saken og håper denne siden er på plass i løpet av kort tid.

Ønsker du å bestille et abonnement? Trykk her.

Powered by Labrador CMS